Economie en de kunst van het overtuigen (1) PDF Print E-mail

Economie en de kunst van het overtuigen

- over economie als retorica

23 januari 2010 - Arjo Klamer

Recent is de eeuwenoude traditie van de retorica herontdekt. Met al de aandacht voor de talige en communicatieve aspecten voor de wetenschappen krijgt de retorica weer een vooraanstaande plaats in het denken over de wetenschappen. Klamer wil laten zien hoe het retorisch perspectief verhelderend werkt met betrekking tot de gesprekken die economen voeren.
Mede gebaseerd op zijn recente boek, Speaking of Economics, zal hij betogen dat de moderne economie opvallend veel overeenkomsten heeft met moderne kunst. De consequentie van deze vergelijking is dat het economisch vertoog drastisch zal veranderen. Klamer zal laten zien hoe de retorica ook van toepassing is in het denken over economische processen, en daarmee over de rol van geld. Hoe overtuigend is geld nu werkelijk?  In zijn bijdrage zal Klamer onder meer ingaan op de retorica van Aristoteles en de geschriften van klassieke economen zoals Adam Smith.

(Jaarthema 2010 - Wetenschap en spiritualiteit)